Що таке спам і як з ним боротися

Активні користувачі глобальної мережі часто стикаються з поняттям спам. Та попри рішучу боротьбу із цим мережевим явищем, недосвідчені користувачі страждають від нього. У статті детально розкажемо, що таке спам і як користувачі можуть з ним боротися.

Зміст

Поняття спам

Як і коли виникло поняття «спам»

Навряд чи є сьогодні користувач інтернету, який би не отримував пропозицію заробити легкі гроші, придбати товар з великою знижкою, скористатися майже безплатно якоюсь послугою. Усі ці набридливі сповіщення називаються спамом. Це слово виникло в англійській мові й означає розсилку листів. За Вікіпедією, спам — це масова відправка рекламних повідомлень без дозволу споживачів. А тих, хто розповсюджує таку небажану спам-рекламу, називають спамерами.

Після закінчення Другої світовой війни у Сполучених Штатах Америки залишилось багато м’сних консервів від фірмового виробника «SPAM». Ця назва розшифровувалась як гостра свинина, свинячі лопатки та гомілки. Щоб звільнитися від залишків продукції, розрахованої на любителя, створили рекламну агітацію. Людей наполегливо закликали купувати ці продукти. Пропаганди було настільки багато, що це викликало лише роздратування.

Сьогодні спам означає масове розсилання листів без згоди адресата, нав’язуючи купити товар чи користуватися послугою.

Спам в інтернеті

Розсилка небажаних рекламних повідомлень — одна з найбільших проблем Всесвітньої мережі. Спам як для звичайного користувача, так і для холдінгів (групи компаній, що оплачує трафік) —це витрачені дарма «вхідні» мегаайти інформації. Це не лише фінансова сторона проблеми, але й втрата дорогого часу та нервів на перегляд непотрібних рекламних пропозицій.

Спам в інтернеті

Види спаму в інтернеті

SPAMмає багато різновидів. Залежно від характеру та цілей популяризації марної реклами, виділяють такі види:

  1. Класичний — масова розсилка листів на електронну поштову скриньку (e-mail) без дозволу отримувача. Найвідоміший та найнастирливіший вид. Це не тільки цікаві пропозиції щодо акцій, але й часто загроза для користувачів та їх ПК.
  2. Пошуковий — це сайти, створені для того, щоб змінити результати пошуку у популярних пошуковий системах. У результаті чого, ці веб-ресурси показуються за конкретними запросами у видачі пошуковиків та заплтують користувачів.
  3. Комерційний. Власники комерційних сайтів та інтернет-магазинів надають можливість користувачам коментувати свої публикації, де презентується їхній товар.  Під постами люди можуть запитувати те, що їх цікавить, ділитися своїми думками. А мета спамерів — залишити відгук до своєї спам-реклами. Сюди ж можна віднести спам на Ютубі. Навіть на найбільшому відеохостингу зустрічаються заспамлені коментарі.

Спам, який засмічує листування та нав’язує свій продукт, часто можна зустріти на форумах, в чатах, блогах, дошках оголошень.

Спам-повідомлення в електронній пошті

Зловмисники використовують електронну пошту для поширення нелегального контенту. Вони надсилають вам повідомлення зі спамом, і коли ви його відкриваєте, відбувається злом ресурсу й завантажується хакерський код.

Ще одна небезпека злому ємейлу — додавання фішингу, який є інтернет-шахрайством. У злочинців з’являється доступ до особистих кабінетів вашого банку, поштової служби, що призводить до фінансового витоку. Хакери зламують веб-сторінки, запустивши код у незахищені веб-програми. Тому варто періодично видаляти сумнівні оповіщення зі своєї електронної скриньки.

Поштовий спам

Спам у соцмережах

Що таке спам у Фейсбуці, Інстаграмі та інших популярних соціальних мережах? Про це важливо знати кожному, хто ними користується. Підроблені профілі — ключ до спаму в соцмережах. Щоб увійти в довіру, фальшиві облікові записи будуть додаватися до вас, підписуватись або приєднатися до надійних користувачів, наприклад, сторінок відомих осіб. Коли користувач на них підписується, то починає отримувати в особистих повідомленнях купу спаму.

Іще один спосіб інтернет-нападу — злом акаунта. Правопорушник зможе керувати ним від вашого імені. За допомогою зламаних сторінок спамери можуть виконувати такі дії:

  • Розсилати спам-повідомлення. Ідентичні SMS за малий проміжок часу можуть бути розіслані великій групі людей. Такі дії дозволяють швидко штучно підняти будь-яку інтернет-сторінку, якщо велика кількість користувачів її подивляться. У 2009 році постраждала репутація найпопулярнішого інтернет-пошуку Google. Спамщики пропонували вакансії від корпорації, а користувачі повірили у недостовірну інформацію.
  • Розповсюджувати шкідливі веб-посилання. Їх створюють для заподіяння шкоди програмному забезпеченню, злому пристрою, щоб вкрасти особисту інформацію. Їх може розповсюдити будь-який користувач у коментарях, публікаціях, директі – приватному режимі.
  • Писати неправдиві відгуки. На сайтах можуть публікуватись фейкові огляди та рекомендації продуктів або послуг, якими ніколи не користувалися. Позитивні відгуки можуть залучити клієнтів, а негативні потопити конкурентів. Оцінки від фальшивих веб-сторінок легко розмістити у великій кількості.
  • Розповсюджувати невідповідний контент. Фальшиві облікові записи надсилають неприємні тексти із приниженнями, залякуваннями та нестерпною рекламою. Спеціальну програму-робота налаштовують на автоматичне розміщення змісту.
  • Clickbaiting та likejacking. Перший термін перекладається як перехоплення кліків. Тобто користувача заманюють багатообіцяючими заголовками і змушують перейти за посиланням для отримання прибутку від онлайн-реклами. Коли він натисне посилання, то не побачить того, що зазначено в назві. Likejacking у перекладі з англійської «перехоплення лайків». Такий спосіб отримання like для чужої сторінки часто використовується фейковим плеєром. Натиснувши на відео-програвач, користувач запускає код, щоб поділитися з друзями посиланням. Таким чином, величезна кількість людей може виконати цю процедуру.

Спам у соцмережах

Спам у месенджерах

Сучасна людина не уявляє свого життя без месенджерів — зручних додатків, які використовуються для зв’язку з рідними, друзями, колегами. І щоб протистояти спаму у Вайбері, Телеграмі та інших месенджерах, потрібно знати, в якому вигляді він там розповсюджується.

WhatsApp, Telegram, Viber — найдоступніші сервіси для спілкування та роботи. Відповідно до правил цих програм провести жерстку політику конфеденційності та повністю зберегти приватність користувача просто неможливо.

У месенджери спам потрапляє через спілкування. Шкідливі повідомлення можуть надходити на ваш номер чи від вашого імені, якщо вас зламали. Коли користувач клікає на них, він автоматично вступає в групу. У такий спосіб спамері збільшують кількість учасників чатів без згоди людей.

Щоб захиститися від спамерів, потрібно скористуватися захистом, який пропонують розробники цих додатків: у налаштуваннях можна підсилити функцію конфіденційності.

Спам у телефоні

Будь-який абонент може отримати один з таких видів спаму:

  • SMS. Люядм на мобільний номер надходять повідомлення про те, що вони виглали неіснуючий приз у розіграші, в якому вони не брали участі. Умовою таких лотерей є оплата пересилання чи покупка додаткових товарів. Це хитрощі шахраїв. Вони купують бази телефонних номерів у операторів. Жертвами таких афер часто стають люди похилого віку.
  • Телефонні дзвінки. Щоб прорекламувати свої пропозиції, фірми купують бази даних номерів. Їхні співробітники обдзвонюють потенційних клієнтів, пропонуючи сплатити посилку або відсоток від виграної суми. Будьте пильні, коли вам надходять такі повідомлення й дзвінки.

Безпечний спам

Безпечним називають спам, який по суті є невинним, однак псує настрій. Найчастіше він зустрічається у вигляді:

  1. Реклами законних товарів чи послуг. Це прості листи рекламного спрямування, які розсилаються без згоди адресатів.
  2. Реклама заборонених законом продуктів. Спамери часто рекламують нелегальні товари.
  3. Компрометуючі листи. Служать для дискредитації конкурента. Буває, що їх відправляють нібито від самих конкурентів, щоб зганьбити їхню репутацію.
  4. «Листи щастя». Текст таких СМС повідомляє, що необхідно відправити його певній кількості друзів, щоб притягнути до себе хороші події або відвести погані. Спамерам вони необхідні для подальших розсилок.
  5. Що таке спам чи флуд? Флуд в аватарі іноді плутають зі спамом, але це абсолютно невинний текст, фраза або слово, яким заповнюють вашу пошту, стрічку або коментарі під постом, намагаючись вивести вас на емоції. Таких людей, які займаються марнуванням часу, називають флудерами.

Небезпечний спам

З цим видом спаму користувачі стикаються найчастіше. Він може зашкодити вашому пристрою та бюджету. Ось основні його підвиди:

  1. Фішинг. Інтернет-шахраї надсилають звичайне повідомлення, схоже на стандартне від співробітника банку чи будь-якого ресурсу. У ньому є посилання на перехід до підробленого сайту, схожого на оригінальний. Загроза в тому, що такий веб-ресурс має подібні домени (адреси та назви) на оригинал сайту. На обманному ресурсі вимагають персональні дані. Щоб користувач якомога швидше виконав усі зазначені дії, у листах є загрозлива інформація: штраф за несплату, оформлення кредиту, блокування облікового запису. Коли користувач вказує особисту інформацію на сайті, його відомості потрапляють до шахраїв. Такі махінації загрожують людям матеріальними збитками.
  2. Нігерійські листи. Мають таку назву, тому що спочатку поширювалися у Нігерії. Сенс послання у тому, що людині обіцяють велике нарахування (спадок, виграш). Але щоб його отримати, необхідно заплатити невелику плату. Отримавши свої гроші, шахраї спритно ховаються від постраждалих.
  3. Шкідливі програми. Вони містять вірус, черв’як або троян, які стрімко розносяться по мережі та заражають систему. Так хакери отримують доступ до комп’ютера, досягають намічених цілей — витягують необхідну інформацію. Отже, спам — не нешкідлива річ, тому ставитись до нього потрібно дуже серйозно.

Що таке спам

Як боротися зі спамом

Найефективнішим способом захисту є фільтрація. У багатьох програмах уже вбудовані відповідні фільтри. Цю функцію рекомендують використовувати на всіх веб-ресурсах. Фільтр розпізнає небажану рекламну розсилку та поміщає її у спеціальне сховище. Проблема такого програмного забезпечення полягає в тому, що не всі непрохані сповіщення воно розпізнає як спам. А деякі повідомлення, що не є спамованими, може помилково відправити до папки «Спам». Щоб уникнути такого недоліку, потрібно чітко налаштовати фільтр.

Для зменшення спам-блоку у своїй електронній скринці варто простежити попадання користувачів у списки розсилки. Уважне ставлення під час реєстрації на сайті зможе вас від цього вберегти. Під час заповнення стандартної форми на всіх платформах автоматично стоїть позначка на згоду отримувати рекламні матеріали. Якщо ви не бажаєте цього, можна скасувати розсилку.

Які існують ще рекомендації захисту персональних даних та комп’ютера? Поради, які убезпечать вас від хакерських атак та спамів загалом:

  • Варто мати щонайменше дві електронні адреси. Однією ви користуватиметеся для особистої та робочої комунікації, а другою — для реєстрації на інших веб-сайтах з підозрілим змістом.
  • Вибирайте перевірений поштовий сервіс із надійним захистом.
  • Чистіть від усіх підозрілих листів свою скриньку, якщо такі все ж потрапляють в основну папку. Надіслані з такої адреси листи автоматично надсилатимуться до папки зі спамом.
  • Використовуйте безпечні фільтри та створюйте правила вхідних меседжів.

Підозрілі спам-посилання та файли є серйозною загрозою, особливо для необізнаних користувачів. Будьте пильні, не ведіться на хитрощі шарлатанів та поговоріть про можливі загрози з близькими.

Написати відповідь:

Ваша електронна адреса не буде опублікована

Site Footer

Sliding Sidebar