Що таке франшиза простими словами

Щодня, відвідуючи кав’ярні, магазини, кінотеатри, спортклуби відомих світових чи вітчизняних брендів, ми стикаємося з поняттям франшиза. Адже багато бізнес-проєктів працюють саме за цією схемою. Та й саме слово досить знайоме пересічному українцю. Однак не всі й досі знають його точне визначення. У цій статті допоможемо вам розібратися не лише у понятті, а й розкажемо, як саме працює франшиза і варта вона того, щоб починати бізнес у такому форматі.

Зміст

поняття франшиза

Франшиза — що це?

Слово «франшиза» з’явилося у нас з англійської мови та перекладається як «пільга», «ліцензія». Вікіпедія має кілька пояснень цього терміна, один з яких означає «ринкові відносини між франчайзером, який передає за окрему плату право на використання розробленої бізнес-моделі та можливість користуватися ім’м бренду, технологією виробництва, сировиною, товарними знаками пропоноючої сторони. Отже, франшиза — це оренда стратегічного маркетинга товарного знаку, узаконена договором між партнерами.

У широкому розумінні франшиза означає стратегічні плани та маркетингову ідею, за допомогою яких можна вікрити свою справу абсолютно з нуля під імененм популярного бренда. У вузькому значенні франшиза — продукт чи договір з компанією-власником.

Чому ця послуга сьогодні дуже актуальна? Відповідь можна знайти у потребах замовника. Клієнт воліє купувати або користуватися послугами перевірених фірм, а підприємці вибирають надійні концепції, які виключать помилки на будь-яких етапах бізнесу та забезпечать гарантований прибуток. Тому кількість франчайзингових компаній швидко збільшується, пропонуючи покупцям комфортні умови для співпраці. У ситуації великої конкуренції такі дії, ймовірно, призведуть до успіху відкритого за франшизою бізнесу.

Доступно про франшизи

Розглянемо ключові принципи роботи франшизи.

Хто такий франчайзер

Американський маркетолог Філіп Котлер выделил кілька елементів (учасників) франшизи. І першим з них є франчайзер — це фізична або юридична особа, яка надала підприємцю право відкрити підприємтсво під його назвою. Власник і продавець франшизи, який установлює правила, зазначає вартість та суму внесків, відзначає його склад. Більшість представників бізнесу проходять навчання, їх супроводжують та знайомлять зі схемами ведення, їм надають контакти постачальників.  Власнику бізнеса також важдиво, щоб під його брендом випускався якісний продукт.

Хто такий франчайзі

Франчайзі — це покупець, який виплачує внески та отримує право на управління діяльністю за схемою, підготованою франчайзером. Франчайзі самостійно відповідає та витрати на організацію, запуск та функціонування своєї ділянки.

Що таке франчайзинг

Франчайзинг — це продаж прав на експлуатацію торговельної марки. Першовідкривачем франчайзингу як моделі бізнесу став американець, винахідник швейної машинки, Ісаак Зінгер, який у 1851 році почав продавати компаньонам право на реалізацію власного особистого бренда.

Провідні бренди, такі як «Макдональдс», «Старбакс», «Бургер Кінг» просувають свої послуги та відкривають нові точки в усьому світі, завдяки продажу прав іншим фірмам. Це бюджетно та взаємовигідно.

Франчайзингом називают форму комерційної діяльності, при якій представник бренду укладає з іншою компанією договір із зазначенням ісіх важливих показників:

  • строк володіння;
  • докладна інструкція користування;
  • розмір оплати.

Наприклад, людина вирішує відкрити магазин спортивного одягу й хоче самостійно керувати своїм бізнесом. Щоб не програти, а вигідно вкласти кошти, вибирає серед найкращих компаній спортивних товарів бренд, що сподобався, і звертається до власника для укладання з ним договору франчайзингу. Правовласник за офіційним документом дає дозвіл відкрити спортивний магазин з такою самою назвою, надає докладний опис вимог, після виконання яких торгова марка надасть право носити свою назву:

  • вибір приміщення, яке відповідає нормам (кількість примірювальних, дотримування корпоративного стилю, місцевість);
  • кількість спеціалізованих працівників з досвідом, їхня уніформа;
  • наявність сезонного одягу, різних розмірів.

Ініціатор за власні кошти відкриває магазин, користується назвою та розпорядженням власника франшизи, з усіх питань звертається до нього. Таким чином підприємство стає незалежним, використовуючи досвід та репутацію компанії спортивних товарів.

елементи франшизи

Що таке франшиза

Франшиза — це придбання права використовувати назву бренду франчайзера. Сюди входить повний пакет детальної бізнес-системи: всі секрети, технології та особливості компанії, робоча бізнес-схема, перевірена часом і якістю. Цей пакет також може містити такі пункти:

  • підтримки на стадії відкриття та розвитку бізнеса;
  • навчання спіробітників;
  • матеріал про технології компанії;
  • використання товарного знаку й технологій виробництва, реалізації продуктів;
  • рекламна кампанія.

Франчайзинг і франшиза — у чому різниця

Ці два поняття схожі між собою, тому їх часто плутають. Однак є невелика різниця:

  • франшиза – це об’єкт договору, заготовлена ​​модель, яка містить певні правила для співпраці;
  • франчайзинг – це реалізація франшизи у справі, спосіб її організації.

Франшиза дістається покупцеві як готова технологія, докладна інструкція для створення бізнесу під конкретною торговою маркою. Покупцеві не потрібно нічого вигадувати, а просто слідувати чіткому алгоритму. Але важливо дізнатися перед угодою про всі умови продавця, адже іноді запити надто завищені, й організатор не зможе їх виконати.

Франчайзингом називають економічні відносини, взаємодії між об’єктами угоди. Це сам процес придбання, коли підприємець отримує право користуватися ім’ям знаменитого бренду, або назву операції.

прибуток від франшизи

Види франшизи

Існує кілька різновидів франшизи. Розглянемо детальніше кожну з них:

Товарна

Одна з перших форм франшизи. З роками система вдосконалилася, але суть залишалася та ж сама: виробник і продавець розробляють концепцію магазину, формують асортимент, логотип і передають права на користування роздрібному продавцю, щоб той реалізовував товар під вказівником виробника.

Щоб підвищити рівень популярності та збільшити обсяги продажів, світові бренди вимагають чіткого дотримання правил від франчайзі, прописаних у договорі. Через впізнаваність продукту, його фірмового стилю у потенційних клієнтів у франчайзі підвищується прибутковість.

Величезним плюсом такого партнерства є отримання якісного товару в обумовлені терміни за привабливою вартістю, адже виробник сам зацікавлений у просуванні бізнесу, а отже, не порушить умов договору.

Виробнича

В основі цього лежить передача ліцензії на виробництво запатентованої продукції. У цьому форматі партнер-франчайзі набуває права на виготовлення та продаж товарів під логотипом франчайзера.

Робота виробничої франшизи:

  1. Власник бренду дає партнеру технології та основну сировину.
  2. Партнери зумовлюють зобов’язання до виробничого процесу, обсяги продукції, якість, плани, професіоналізм працівників, звітність.
  3. Франчайзі фінансує своє підприємство та виготовляє продукцію.
  4. Власник ТМ бере на себе повне навчання партнера та надає допомогу у налагодженні всіх виробничих процесів.
  5. Франчайзі реалізує товар та оплачує відсотки за використання імені.

Під час передачі всіх технологій варто також враховувати, що власник бренду повинен мати свої способи збереження компаньйонів. Найкращий приклад такої франшизи — Coca-Cola. Виробник не розкриває секрет приготування напою, надаючи продукт партнерам для реалізації та популяризації. У результаті фірма значно економить кошти, особливо у транспортних витратах. Так, щоб утримати мережевих клієнтів, зберігає рецепт у таємниці, не розкриваючи фірмовий склад та інгредієнти продукту.

Перевагами виробничих франшиз є:

  • випробуваний структурований технологічний процес;
  • налаштовані промислові та логістичні канали;
  • професійне вивчання всіх особливостей бізнесу;
  • практична частина з виробництва;
  • повний пакет документів для виготовлення, зразки дизайну, маркетингова концепція.

Недоліки:

  • великі вкладення на початковому етапі;
  • проблеми врегулювання бізнес-процесів;
  • відповідальність за випуск якісної продукції;
  • ризики розподільчої регламентації

Франшиза послуг

Ця франшиза так само різноманітна, як і вся індустрія. Називається також сервісною, бізнес-франшизою. Ця галузь приваблює своїми численними варіантами розвитку, і навіть різними можливостями: від побутових потреб (будівельно-ремонтні роботи, перевезення, автострахування) до освітньої та медичної галузі.

Франшиза дозволить не просто змоделювати чужу ефективну бізнес-модель, а й безпечно спробувати свої сили на недослідженому ринку зі своїми навичками, відпрацювати їх та отримати необхідне уявлення. Відмінною рисою вважають гарантований попит у час.

Майстер франшиза

Завдяки своїй перспективності, має також назву «золота франшиза». Хоча ця схема управління бізнесом використовується на ринку досить часто, однак повністю її сенс розуміють далеко не всі.

За цієї франшизи франчайзі стає практично повноправним володарем бренду лише на обмеженій території. Такий тип має обмеженість експлуатації у часі та місцевості.

До цієї схеми часто вдаються зарубіжні компанії, щоб заволодіти новими ринками. Так велика компанія-франчайзер, яка прагне розширити межі бізнесу, але не може працювати в тій чи іншій країні, надає місцевому підприємцю повноцінне право на користування за умови, що бренд буде затребуваний у певній місцевості. Франчайзер зможе уникнути помилок через недостатню ознайомленість з регіональною цільовою аудиторією, а за допомогою майстер-франчайзі досягти позитивних результатів за мінімальних ризиків.

види франшизи

Скільки коштує франшиза і що входить у ціну

Багато людей, які не мають достатньої кількості інформації, дуже дивуються рідниці вартості франшизи на ринку. Ціна франшизи залежить від багатьох факторів:

  • цінність бренда;
  • його популярність;
  • час існуванн компанії;
  • репутація тощо.

Паушальний внесок

Такий внесок є одноразовим платежем, який оплачує покупець за його бренд. Майже завжди це зафіксована сума, однакова для всіх закупників франшизи.

Роялті

Такиі виплати є систематичними за використання торгового знака. Види роялті:

  • фіксоване — щомісяця покупець виплачує той самий розмір, зазначений у договорі;
  • відсоткове — від розміру обороту (залежить від обсягу продажів) та маржі (величини між оптовими та роздрібними продажами).

Маркетингові відрахування

Варто враховувати витрати на маркетинг, які, на відміну від попередніх постійних показників, складно розрахувати заздалегідь. Такі витрати називають змінними і до них входять:

  • частка обсягу продажів — рівень витрат дорівнюватиме цій цифрі, яка показує активність компанії в маркетингу;
  • реклама — важливий показник, який не лише запускається на старті роботи, а й повинен фігурувати постійно, щоб у споживачів товар чи послуга були на слуху;
  • оренда приміщення — таке відрахування може бути одноразовим, регулярним або відсотком з продажу.

Передстартові витрати

Підприємці-початківці, зазвичай, часто мають невеликий капітал. Тому вже на передстартових витратах, крім обов’язкових внесків з франшизи, їм потрібно буде вразувати витрати на сплату оренди комерційної нерухомості, ремонт, найм персоналу, виплату заробітної плати, закупівлю товару, необхідного обладнання, запуск реклами, оформлення відповідних документів.

Самостійно складно підрахувати всі комерційні витрати. Але можна скористатися калькулятором франшизи в інтернеті, який виведе орієнтовну суму.

плюси і мінуси франшизи

Плюси та мінуси франшизи

Підприємець може розраховувати будь-яку підтримку від організатора. До інших вигод також належать:

  1. Робота під популярною торговою маркою. Бізнесмену не потрібно дбати про розвиток та просування свого виробництва. Все зроблено за нього.
  2. Відсутність потреб у пошуку постачальників. Правовласник має надати список імпортерів, із якими сам співпрацює.
  3. Надання необхідної сировини, обладнання, торгової точки. За домовленістю франчайзер надає усе необхідне для початку роботи.
  4. Постійна інформаційна підтримка. Організатор зацікавлений, щоб у партнера все вийшло. Тому надає допомогу щодо ведення та розвитку бізнесу, іноді ділиться секретами своєї успішності.
  5. Мінімум витрат на рекламну кампанію. Робота під відомим брендом сама собою вдала реклама.
  6. Невисока конкуренція. Франчайзеру вигідно зробити на одній території одного партнера. Так компаньйон ні з ким не ділить своїх клієнтів, і в цій індустрії немає суперників.
  7. Готові маркетингові дослідження. Це трудомісткий та витратний процес, який не доведеться задіювати. Інформацію про ринок можна взяти у компанії.
  8. Багато фірм-франчайзерів можуть надати кредит або стати поручителем у банку.

Однак серед багатьох переваг є й певні недоліки:

  1. Жорсткі регламентовані правила. Після консенсуальної угоди франчайзі повинен дотримуватися прописаних вимог. Незалежно від того, окупається бізнес чи ні.
  2. Конкретний список постачальників. Франчайзі співпрацює лише з постачальниками, які надав франчайзер. Навіть якщо йому не підходить якість та ціна товарів.
  3. Умова про «неконкуренцію». Підприємець не має права відкривати на тій же території підприємства-конкурентів, співпрацювати з іншими компаніями, які реалізують такі ж товари чи послуги.
  4. Великі початкові внески. Часто потрібно більше фінансів, ніж при відкритті самостійного бізнесу.
  5. Анулювання договору в односторонньому порядку. Якщо франчайзера не задовольнятиме робота партнера, він може розірвати контракт і навіть подати на нього до суду за нелегальне користування ТМ.
  6. Припинення роботи компанії чи керівників. Такі зміни можуть спричинити безліч проблем, насамперед, фінансові втрати.

Тільки ретельно зваживши всі «за» та «проти», можна спробувати свої сили у такій формі бізнесу.

Суперечливі моменти

Конфлікти можуть виникати між учасниками через недотримання правил, зазначених у договорі. Усі проблеми вирішуються безпосередньо чи через суд. Але до цього доходить дуже рідко, адже обидві сторони зацікавлені у результатах: франчайзі в успішності своєї справи, франчайзер — у просуванні свого бренду на інших територіях.

Проблеми та ризики франчайзингу

Основні проблеми та ризики, з якими може зіткнутися франчайзі:

  1. Неправильно підібрана сфера діяльності. Щоб розпочати бізнес, варто розібратися у всіх деталях тієї галузі, де плануєте роботу. Це дозволяє усунути різні помилки під час розрахунків стартового капіталу, вибору необхідних ресурсів, прийнятті основних питань. Франчайзер зобов’язаний вас консультувати з будь-якої теми та допомагати уникнути провалів, але знання про ту нішу ринку, в якій збираєтеся працювати, не завадять. Сюди ж належить і детальний аналіз цільової аудиторії. Вибираючи франшизу, варто пам’ятати, що неможливо скопіювати чийсь досвід, а треба зробити щось своє.
  2. Придбання франшизи у ненадійного партнера. Перед покупкою конкретної франшизи слід перевірити репутацію головної компанії. Знайдіть контакти франчайзі, що діють, і обговоріть всі нюанси. Запитайте, скільки вони співпрацюють із підприємцем, чи відповідально ставиться до своїх обов’язків, чи допомагає у вирішенні питань. Можна вивчити відгуки в мережі та подивитися реакцію франчайзера на негатив. Кількість негативних рекомендацій буде завжди більшою, але відповіді організатора мають бути тактовними та грамотними.
  3. Прибуток насправді виявляється нижчим, ніж обговорюється попередньо. Від цього ризику не застрахований ніхто, і не один навіть найнадійніший бренд не зможе гарантувати високий заробіток. Часто на його рівень впливають кризи, які хоч і прописуються у бізнес-планах, але неможливі до точних розрахунків. Щоб не допустити катастрофічних збитків, потрібно чітко дотримуватись рекомендацій франчайзера.
  4. Юридично неправильне складання документації. Цей ризик найнебезпечніший для франчайзингового бізнесу. Неправильно заповнені документи або відсутність необхідного договору може призвести до руйнування, і судиться в такому разі марно. Щоб грамотно оформити весь пакет документації, необхідно користуватися послугами компетентного юриста.

ціна на франшизу

Законодавча база

У будь-якій державі є нормативно-правовий акт щодо регулювання франчайзингу. Так усі учасники повинні дотримуватись положень документа та виконувати зареєстровану процедуру у відповідних органах. Відносини між об’єктами регулюються конституційним правом та у разі порушень притягуються до адміністративної відповідальності.

Маркетологи настійно рекомендують звертатися до спеціального органу за консультацією та реєстрацією. У жодному разі не економити кошти на цей вид операції. Адже така економія може спричинити великі витрати надалі.

Бізнес чи франшиза: що краще

Соціологічні дослідження показують, що сучасні підприємці віддають перевагу купівлі франшизи, ніж відкриттю своєї справи з нуля. На скільки це вигідно та менш ризиковано?

Вкладення та ризики

Перевага самостійно відкритої справи — повне капіталовкладення лише у нього, без додаткових витрат. У франшизі відразу сплачуються попередні внески. Ризик прогоріти в особистому бізнесі дуже великий, тоді як товари та послуги розкрученого бренда купуватимуть більше і краще.

Починаючи власну справу, бізнесмен витратить значну суму на розкручування, маркетингові дослідження, розробку бізнес-концепцію та інших показників, ніж франчайзі. Адже все це можна запозичити у компанії-організатора.

Репутація

Споживач поки не знайомий із продуктом невідомого виробника чи компанії. Тоді як престижна торгова марка напрацювала собі репутацію і знайома всім покупцям. Бізнесмен-новачок зіткнеться з проблемою конкуренції та жорсткого суперництва.

Прийняття рішень

Підприємець повністю відповідає за свої дії, самостійно приймає рішення та бореться зі складнощами. Такої влади немає у франчайзі: він повністю підпорядковується франчайзеру та виконує те, що той диктує й прописано у договорі. У разі виникнення труднощів йому нададуть консультаційну підтримку, але за провали франчайзер не гарантує.

Бізнес-план

Підприємець-початківець на перших етапах створення своєї справи повинен написати бізнес-план, який буде покроковою інструкцією в укправлінні компанією. Це непросте завдання з багатьма фінансовими показниками. Тому бізнесмен має бути компетентним у цьому питанні або найняти спеціаліста.

Бізнес-план франчайзі отримує у комплекті за домовленістю. Ця схема ведення бізнесу, яку він не має права змінювати або вносити свої коригування.

Договори з постачальниками

Керуючий, який вибрав шлях незалежності, налагоджує зв’язок із постачальниками самостійно. Тут можуть виникнути як труднощі, і навпаки, жодних обмежень у виборі. Він зможе підібрати імпортерів, які відповідають його критеріям.

Франчайзі отримає певний перелік постачальників від франчайзера. Він не має права зв’язуватися з іншими, якщо його не влаштовують послуги конкретних підрядників.

Загальне виживання

Майже 90% бізнесменів, які самостійно вирішили будувати свою діяльність, вже на початку стикаються з безліччю труднощів, що в результаті не дають розвиватися. Шалена ринкова конкуренція топить таких сміливців. Все йде до того, що система «з’їдає» такі дрібні підприємства: клієнти не ризикують купувати нікому невідомий продукт, тим самим бізнесмен зазнає значних витрат.

Щоб визначитися, яку зайняти позицію, варто все обдумати і прийняти максимально зважене рішення. Необхідно враховувати, що вкладення та ризики будуть у будь-якому випадку.

популярність франшизи

Популярні франшизи України

На економічний стан країни позитивно впливає розвиток франшизи. Щороку їхня кількість збільшується. На території держави успішно функціонують уже довгі роки такі франчайзингові проекти:

  • Кав’ярні Aroma Kava, My Coffee;
  • Пекарні «Франсуа», «Сімейна Пекарня»;
  • Фастфуд «Крила»;
  • Піццерії Pizza Celentano;
  • Ресторани Mafia та «Хінкальня»;
  • Торгові лавки «Наш Край», «Наша Ряба»;
  • Фабрика ювелирних виробів – «Zarina»;
  • Салон краси – «Экспресс Стрижка» тощо.

Багато з цих бізнес-проектів вийшли на міжнародний рівень. Експерти консалтингових компаній упевнені у прибутковій співпраці та збільшенні українських франшиз на світовій арені. Це добре позначається на економіці країни, завдяки налагодженню міжнародних зв’язків та здобуттю досвіду у зарубіжних партнерів. Це зовсім інший рівень для розвитку малого та середнього бізнесу для українців.

Написати відповідь:

Ваша електронна адреса не буде опублікована

Site Footer

Sliding Sidebar